"Titanfall": חווית FPS דינמית חסרת מעצורים
"Titanfall" לאחר קרוב לשנה של התרגשות ומהומה מטורפת, הוא הגיע אלינו, ויחד איתו גם אקרובטיקה מהירה ורובוטים ענקיים. אבל השאלה האמיתית היא: האם החבר'ה העומדים מאחורי המולטיפלייר הפופולרי של "Call of Duty", יכולים לעבור את המבחן במשחק החדש פעם נוספת?
הכל מתחיל אי שם באזור מסוים בחלל שנקרא ה-Frontier, שם מתכוללת מלחמת אזרחים בין שני ארגונים. IMC, תאגיד ענקי שעוסק ביצירת מכונות, ו-Militia, קבוצת מורדים שרוצה להרחיק את ה-IMC מכוכב הבית שלה. שני הארגונים נאבקים זה בזה בעזרת רובוטים ענקיים הנקראים Titans, חליפות ברזל שבעזרתם החיילים נוהגים ונלחמים.
עוד במדור הדיגיטל של פרוגי:
מעבר לסיפור הרקע, Titanfall הינו משחק מולטיפלייר בלבד תחת מעטפת שנקראת "קמפיין", מצב משחק עם אלמנטים של סינגלפלייר שנועדים לספר את הסיפור והרקע מאחורי כל המתרחש בעזרת קריינות בזמן המשחק, סצנות לפני ואחרי כל סיבוב ומפות ומשימות ספציפיות לאותו הסיפור.
את הקמפיין אפשר לשחק עם שני הצדדים של הקונפליקט, גם IMC וגם ה-Militia, וככה לנסות ולספוג את הסיפור הכולל מאחורי העלילה שהמשחק מנסה להעביר. מעבר לקמפיין גם יש את המצב הקלאסי שזה מרובה-משתתפים לכל דבר, בלי התוספת של העלילה.
Heavy Metal
את Titanfall אפשר לשחק בשתי צורות, בתור טייס זריז וקטן שרץ על פני האדמה ומתעופף לו ממקום למקום או להנחית את המכונה הכבדה שלכם ולהתחיל להתהלך על גבי שדה הקרב. ה-Titans במשחק הפתיעו אותי בצורה טובה, כשהבנתי שיש רובוטים חשבתי שזה יהיה מגושם ללכת איתו והוא יהיה איטי אבל קיבלתי בדיוק את ההפך. את המשחק מתחילים בתור טייס, עם שעון קטן על הצג שאומר לנו מתי ה-Titan שלנו יהיה מוכן ואפשר להפחית את השעון הזה בעזרת הריגות. ברגע שהזמן נגמר ואפשר לזמן את ה-Titan שלנו מהשמיים - המשחק האמיתי מתחיל.
הוא נחת והרעיד את האדמה, הסתכלתי לאחור וראיתי אותו קורע ברך ומחכה שאני רק אקפוץ לתוכו, נתתי ספרינט זריז ונכנסתי. השליטה לא מגושמת בכלל, ולעומת כל הגודל והמשקל של הדבר הזה הוא מהיר מאוד. אפשר להתחיל לרמוס אנשים, למחוץ אותם עם אגרוף או פשוט לזרוע הרס עם הנשק הענקי שאיתו בחרתם את ה-Titan שלכם. אבל גם לכוח כזה יש חסרונות, וברגע שיש Titan על שדה הקרב כל העיניים מופנות אליו ותיהיו בטוחים שיתחילו להתעלם מטייסים רגילים בשביל להגיע לכיוונכם.
טייסים הם אולם קטנים ומעיכים אבל ברגע שאחד מהם קופץ על הגב ה-Titan ומתחיל לירות לו לתוך הלוח-אם (או מה שזה לא יהיה) זה עניין של שניות ספורות עד שאתם מתים. הדבר הזה אולי עוצמתי וענק, אבל גם חלש ופגיע. נשאר לי בדיוק שניות בודדות לפני שהתפוצצתי אז מהר הפעלתי את כיסא המפלט שלי וטסתי 20 מטר למעלה, מחפש לאן לנחות, ולרוב מזלי ראיתי Titan של הקבוצה היריבה מתקדם לכיוונו. נחתתי עליו והענשתי אותו בדיוק כמו שעשו לי לפני חצי דקה, רק שהפעם ברגע שהטייס עף עם כיסא המפלט ידעתי לכוון לשמים ולתפור אותו בזמן שהוא נוחת, נוחת אל המוות שלו.
"קרב של Titans נגד טייסים זה אולם עסק מאוד מסוכן, מהיר וקטלני, אבל קרבות של Titans מול עצמם זה כבר האבקות בפני עצמה"
ל-Titan יש את האפשרות הנקראת Dash, סוג של זינוק לצד כלשהו שהופך אותו לכלי תימרון מהיר וקטלני ומעלה את הקרב בין שני ה-Titans לרמה אחרת של זריזות יד-מוח. ואם זה לא מספיק, אז תיהיו מוכנים גם להפעיל את הזרת שלכם ולהפעיל את המגן-אנרגיה שיש ל-Titans שמאפשר לעצור קליעים ופצצות ולהחזיר אותם לעבר האויב שירה אותם עליכם, שיטעמו קצת ממה שהם בישלו.
כמו גם לטייסים, גם ל-Titans אפשר לבנות מערך נשקים מובחרים ולבחור מבין שלושת סוגי ה-Titans, אחד קל מהיר, אחד בנינו, ואחד כבד ואיתני, ולבחור להם את כל הנשק והאפשרויות לכל אחד. ובקרבות הענקיים האלה, לעומת קרבות בין טייסים, התגובות המהירה לא תציל אתכם אלה הניסיון והטקטיקה שלכם כלפי ה-Titan השני היא זו שתכריע את הקרב.
האם תבחרו לאגף אותו ולירות לו בגב או שתחליטו ללכת פנים מול פנים ולתת לו אגרופי-ברזל עד שהוא יתפוצץ ותשלפו מתא הטייס את השחקן השני וזרקו אותו על הרצפה בזלזול לפני שהוא עף עם הכסא המפלט שלו? ההחלטה בידיים שלכם. החלטתם שאתם מעדיפים לרוץ בעזרת הרגליים שלכם? אין בעיה, תזמנו את ה-Titan שלכם ושימו אותו על מצב טיסה אוטומטי, והוא יתחיל להתהלך על שדה הקרב ולחסל את האויב לטובתכם. תמקמו אותו במקום כלשהו והוא יעמוד שם וישמור עליו, או שתנו לו לעקוב אחריכם והוא יגן עליכם מכל צרה.
מגרש משחקים
כל המפות והעולם הכולל של Titanfall הרגיש לי כמו מגרש משחקים אחד ענק. הצלחתי להגיע למקומות שלא דמיינתי שאני אגיע, טיפסתי על קירות ורצתי עליהם, טסתי מעל בניינים ומתחתיהם ומצאתי את עצמי מגיע לכל נקודה שרציתי בלי בעיה ובלי להתאמץ כלל בזכות הג'טפק שמכנה לטייסים קפיצה-קפולה (Double Jump). האקרובטיקה והפארקור של הטייסים יוצרת זווית ועניין שאף משחק עוד לא עשה.
מצאתי את עצמי רץ לאורך כל המפה ופשוט בועט באנשים ושובר להם את המפרקת מאחור, הייתי כמו רוח רפאים שטסה מצד אחד של המפה לשני מבלי להשמיע קול, וכשכן החלטתי שצריך להשתמש בנשק בחרתי בשאטגאן עוצמתי כי ידעתי שבגלל סגנון המשחק שלי שזה לרוץ מהר, למתרן ולקפוץ, אני אפגוש טייסים אחר כנראה פנים מול פנים ולא ממרחק.
למרות שהמשחק נקרא Titanfall, וה-Titans הם כביכול הכוכב העיקרי של המשחק אני דווקא הייתי מעמיד את דמות המפתח של המשחק בתור הטייס. טייס טוב ולמד לרוץ מהר, מכיר את המפה וכל חור קטן וגג גבוה ידע איך לתפעל כל מצב ויהיה הסיוט הגרוע ביותר של כל השחקנים במפה, בין אם הם טייסים רגילים לבין אם הם Titans. ואפילו שגם השחקן הטוב ביותר יהווה אתגר לכולם, גם הוא יהיה חרק קטן שאפשר יהיה למחוץ בשדה הקרב בזכות המערך השיווני של המשחק שהופך את כולם למסוכנים ובאותה מידה גם את כולם לפגיעים וחלשים.
ככל שהם גדולים יותר ככה הם נופלים חזק יותר, ועל הדרך מוחצים את כולם. לכל נשק יש את היתרון והחיסרון שלו ואף פעם לא תוכלו ליצור את המבנה מושלם לטייס ול-Titan, תמיד יהיה מישהו שיהיה חכם ממכם וילמד איך להרוג אתכם, וכך גם אתם. ב-Titanfall אין מבחר ענק של נשקים, וזה משהו שלא מרגישים בחסרון שלו, ההפך. ברגע שאין הרבה נשקים אין התלבטות גדולה מדי בעזרת מה להלחם ואת רוב הזמן שלכם אתם תשקיעו על בניית ניסיון הלחימה שלכם והאומץ לרוץ אל תוך שדה הקרב ולדעת שתוכלו לצאת ממנו בחיים אחרי שתיים-שלוש הריגות.
איך ממשיכים מפה?
הקמפיין של Titanfall לא ארוך, וכמות המפות אינה ארוכה במיוחד, אבל המשחק לא נעצר כאן. ברגע שתסיימו את שני הקמפיינים של שני האירגונים ותפתחו את רוב הנשקים וה-Titans שאתם צריכים - שם באמת הכיף יתחיל. כנראה בזמן המשוער הזה תלמדו את רוב המפות, איזה נשק תעדיפו ואיך לרצות ולעלות לכל גג ועל כל קיר.
Titanfall נהיה יותר מעמיד ומעניין ככל שנהיים יותר מנוסים במשחק ומרגישים שהוא אכן משחק ללא מעצורים, תמצאו את עצמכם ממש יושבים על קצה הכיסא שלכם עד סוף הסיבוב כי אין רגע אחד של נחת או רוגע - הכל תמיד חיי, בועט ומתפוצץ ואתם תצטרכו להכנס ישר לתוך האש.
כדי לדרבן את השחקנים ולתת להם להמשיך לעלות רמות כל הזמן הביאו ל-Titanfall את ה-Achievments המוכרים לנו. רק שהפעם יש כ"כ הרבה דברים שאפשר להשלים ולמלא שלא תמצאו רגע אחד שבו אתם עושים משהו מספר פעמים ולא מקבלים עליו תגמול. רצתם 25 קילומטר סך הכל? אין בעיה, תמשיכו לרוץ כי יש עוד Achievments. ממש כל דבר וכל פונקציה במשחק פותחת חלון לעוד הישגים שנותנים לכם EXP ומעלים אתכם רמות כדי שתוכלו לפתוח עוד Unlocks למיניהם.
כמו כן ל-Titanfall יש גם משהו מעניין וחדש שנקרא Burn Cards. קלפים שמרוויחים בזמן המשחק שמכנים בונוס חד-פעמי כלשהו. את הקלפים האלה אפשר לבחור לפני כל משחק, 3 קלפים בכל משחק, והם חד-פעמיים עד לרגע שבו אתם מפעילים אותם ולרגע שבו נהרגתם. הם לא מכנים בונוס מטורף שיגרום לכם להיות בלתי-מנוצחים אלה בדיוק את הדבר הקטן הזה שאם תדעו איך להשתמש בו, כמו לדוגמה Titan-חירום שמגיע בלי המתנה, תוכלו לשנות את מערך המשחק לטובתכם ולנצח.
הפסדתם בכל זאת? אין בעיה, יש לכם סיכוי להנצל, תתחילו לרוץ כי עוד מעט מגיעה חלילה מילוט - הניצולים שמצליחים לברוח בעזרת החללית הזאת מרוויחים עוד נקודות ובעצם "שורדים" את ההפסד, אלה אם כן הקבוצה השניה באמת אגרסיבית והיא הספיקה לפוצץ לכם את חללית המילוט. באסה.
אין רגע של נחת
Titanfall ללא ספק הביא חידוש לוהט לז'אנר ה-FPS והציג לנו משחק דינמי חסר מעצורים, ללא הפסקות ועם הרבה משקל ומהירות. בין אם זה האקרובטיקה האדירה של הטייסים לבין קרבות הנפילים הענקיים של ה-Titans. הכל בנוי בצורה מושלמת שיוצרת שדה קרב מחשמל שיגרום לכם לרצות לקחת הפסקה מרוב האדרנלין - ואז לחזור ישר לסיבוב נוספות של שעות על גבי שעות של פיצוצים ובעיטות.
המחסור של הסינגלפלייר וסיפור יותר עמוק לשחקן יחיד אכן פוגע במה שנחשב לכמעט מושלם אך מנצל לטובה את מצב הקמפיין כדי להשלים את הפער הזה ולהפוך חוויה מרובת-משתתפים ליותר אינטימית, מעניינת ומעמיקה. Respawn ללא ספק יודעים איך להביא חידוש לז'אנר וותיק, ועם Titanfall הם עשו את זה בענק.
Titanfall זמין ל-Xbox360, XboxOne ולמחשב האישי. השליטה עם מקלדת ועכבר והשליטה עם שלט המשחק עובדים שניהם מצוין. אך כצפוי, הגראפיקה בקונסולה בת 9 השנים, ה-Xbox360, נמצאת כמה רמות מתחת לזאת של הקונסולה החדשה והמחשב האישי, מלבד זאת, המשחקיות זהה לחלוטין.
>> לכתבות נוספות בנושא גיימינג, הקליקו ל-VGC!