שרוט בראש: ראיון עם מייסד "שרוטונים"
כולנו מכירים את הסרטונים הסוחפים של "שרוטונים", בואו לגלות מי עומד מאחורי כל היצירות הויראליות. ראיון חג עם ניב פועל, מנהל הקריאייטיב ואחד המייסדים
"שרוטונים" התחילו עם סתם סרטונים מצחיקים, והמשיכו עם פלטפורמה עסקית פשוטה של מסרונים לסלולר, מעין שדרוג לסמיילים שהיו קיימים עד אז. כאשר אדם היה רוצה לשלוח מסרון לחבר עם המסר "בוא נשב לקפה", הייתה מגיעה הודעה עם אנימציה של דוב שותה קפה.
בהמשך, הטלפונים הסלולריים התקדמו והם מצאו את עצמם ללא תפוקה מספיקה וכמעט סגרו את העסק, אבל אז הם גילו את היוטיוב והחלו ליצור ולקדם תוכן ויראלי, שתפס פופולאריות רבה בזמן קצר יחסית.
את שרוטונים הקימו ניב פועל שכיום משמש כסמנכ"ל הקריאייטיב, שחר בר דוד ממייסדי "מקושרים", גיא סומך וליחי קלבו ששימש כאנימטור הראשון של החברה. "כיום צוות המשרד מונה כשנים עשר עובדים. ארבעה אנימטורים, שלושה אנשי תוכן והשאר במחלקת הקידום והמכירות שנפתחה לאחרונה". מספר לנו פועל. "בהתחלה יצרנו סרטונים די גרועים", מודה פועל, "אבל האיכות היא לא מה שמשנה. עיקר ההצלחה שלנו נבעה מכך שיצרנו את התוכן שהגולשים רצו לראות, ובזמן הנכון".
עוד במדור דיגיטל:
• סמסונג השיקה פורטל שירותים חדש
• צפו: מטען חירום זעיר לנייד שלכם
• הוכרז: Assassin's Creed IV
את הדוגמאות לכך ניתן למצוא בחיפוש די פשוט ביוטיוב, סרטונים כמו "הישרטות", הפארודיה שיצרו לסדרת הריאליטי "הישרדות", "גמבה סטייל", "שיר המונדיאל" והסרטון על "אייל גולן קורא לך".
אתם מתחילים לצאת קצת מתחום האנימציה?
"היו לנו מספר סרטונים מצולמים, שהבולט בהם הוא זה שיצא לכבוד חג הפסח 'זה לא כהלכתו', אנחנו מתחילים לשלב את הסגנון של שרוטונים ולצאת מגבולות האנימציה", אומר פועל, "אנחנו נותנים מענה פרסומי לחברות, אבל השירים האלו מתגלים פעם אחר פעם כסרטונים שנקלטים בשטח. הצופים אוהבים את זה, ואני שמח שזה המצב".
על מה צריך לחשוב לפני שמנסים בכלל לעשות סרטון וויראלי?
"הדרך שלנו בשרוטונים, וזה מה שאני אומר גם ללקוחות שלנו, היא לא לחפש מה יצליח לתפוס קהל, מה יהיה הגאנגנם סטייל הבא. אלא להתמקד יותר בשאלות כמו 'איך אני הייתי רוצה לראות את הסרטון הזה?', בעצם לחשוב מהצד של הצופים ולראות איך ניתן ליצור סרטון שאני הייתי נהנה לקבל באימייל, והייתי גם משתף אותו בלי שאכפת לי שיש לוגו של חברה בסיום הסרטון".
כך עובדים בעצם בשרוטונים, ומכאן אולי נובעת ההצלחה. החברה עוברת בהדרגה לכיוון המסחרי של פרסום סרטונים לחברות, אך עדיין ממשיכה לשמור על פופולריות ברשת. לשאלתי, האם שומרים על הקו המנחה שדואג לאיכות התוכן, עונה פועל חד משמעית, "אם מגיע אלינו לקוח שמבקש מסר פרסומי, שלא מתאים לרעיון של שרוטונים, אני אומר לו בפירוש שאני יכול ליצור עבורו את הסרטון, אבל זה לא מה שהוא מחפש, כאן זה לא המקום המתאים".
יש תגובות שליליות בעקבות הפיכתם למסחריים?
"אנחנו שומעים בעיקר תגובות טובות, אבל לפעמים נשמעים קולות של חוסר פרגון, בגלל שאנחנו כביכול 'התמסחרנו', וקצת כואב לשמוע את זה גם מבני נוער. אנחנו עובדים על כל שרוטון בין שבוע לעשרה ימים, ובעבר היו פעמים שעבדנו על כל אחד בסביבות חודש. אנחנו אוהבים לשמוע את התגובות של הקהל".