"יכולתי לקבל במה כמו שמגיע לתוכן שלי": הסודות של יוצרי התוכן ומנהלי קהילות בפייסבוק
הכוח של קהילות פייסבוק לא רק מחבר בין אנשים, אלא גם משנה ומשפיע על המציאות! איך זה קורה? איך יוצרי תוכן משתמשים בפייסבוק כדי להפיץ את התוכן שלהם וליצור אינטרקציה ייחודית עם הקהל? וגם – איך הם גילו תחביבים חדשים כמו רכישות במרקטפלייס?
כבר שנים שבפייסבוק מצליחים לייצר קהילות, תחביבים ולשמור על חוויה משותפת, לייצר שיח, חיבורים בין אנשים, לייצר עניין,לגלות על אירועים חדשים, לגלות קצת יותר על מה שקורה סביבנו (שהוא לא רק אקטואליה, כן?) ובשנים האחרונות גם לקבל חווית קנייה דרך ובעזרת אנשים אחרים בפלטפורמה. פייסבוק מהווה במה ללא מעט יוצרי תוכן, אבל איך זה נראה גם מהצד של הקריאטוריים? מה התחביבים שהם גילו בעצמם, אילו שיטות הם גילו בהפצת התוכן שלהם וגם: איך הפכה קהילת פייסבוק לאחד מהגורמים המשפיעים ביותר על צעירים ועל מותגי אוכל מקומיים?
נבו עמרני הוא יוצר תוכן אהוב שנמצא שנים ברשתות החברתיות, הוא צבר פופולריות רבה בכלל הפלטפורמות. "מה שאני אוהב בפייסבוק זה שזה יכול להיות משותף לתוך קהילות ספציפיות, האפשרות של שיתוף היא מגיעה לתפוצה הרבה יותר גבוהה", מספר עמרני על החיבור שלו לפייסבוק.
"נכנסתי לזה יותר בפייסבוק כשהתחילו הרילס", משתפת הזמרת ומיוצרות התוכן הפופולריות בישראל - עמית בן דוד ("עמית מיוזיק"), "זה אופי של תוכן שאני מאוד מאוד רגילה לייצר גם מלפני ואז פתאום יכולתי לקבל במה כמו שאני מרגישה שמגיע לתוכן שלי. אני חושבת שהחוויה כיוצרת בפייסבוק היא מאוד מגוונת. זאת אומרת, אני גם יכולה לפרוק ולהביע את עצמי בטקסט, אני גם יכולה לשים תמונה ולכתוב לאדם משהו, להביע את עצמי בתמונות, אני גם יכולה להעביר את עצמי בווידאו עם הרילס, אז זה נותן לי מענה על הכל".
לא מעט תחביבים ותחומי עניין משותפים פותחו למעשה בתוך הפלטפורמה. על פי הנתונים שערכו במטא על הקהל הצעיר (18-28) התגלה כי - 71% מהמשתמשים הצעירים בפייסבוק מעידים על עצמם שהם משתמשים בפלטפורמה כדי לחקור את התחביבים שלהם ואת תחומי העניין שלהם, 84% מהחבר'ה הצעירים אומרים שפייסבוק מחברת אותם לאנשים שהם יכולים להחליף או להתייעץ איתם לגבי רעיונות, 74% מהחב'רה הצעירים אומרים שהם משתמשים בפייסבוק כדי ללמוד ולהרחיב את האופקים שלהם, לקבל עצות מידע או טיפים וכדי להצמיח את העסק שלהם.
"הגעתי לאספנות של צעצועי וינטג' מפעם דרך הפייסבוק. זה משהו שחשקתי בו הרבה זמן, אבל די התפדחתי מזה, אלא שאז גיליתי קהילה ענקית בפייסבוק של אספנים מכל הארץ, והכרתי ככה גם כמה אנשים שהם חברים טובים שלי היום! זה שימושי ברמות וזה מקסים!", שיתף נבו.
"המרקטפלייס זה בהחלט תחביב שלי!", מתוודה בן דוד ומפרטת, "בן הזוג שלי עבר לא מזמן לבית חדש, ולקחתי על עצמי לרהט לו את הבית - ככה גיליתי את המרקטפלייס, וזה פשוט הפך לתחביב. הרגשתי שגיליתי עולם, גם פתאום חשבתי על למה קניתי פריטים במלא כסף עד היום? זה אחד הדברים הגאוניים שהם יכלו להמציא, כי זה נותן מענה לכל כך הרבה אנשים שיהיו להם רהיטים טובים ויפים בבית במחירים שפויים. אני מתה על המרקטפלייס ברמות!".
לא רק סביב קניות, תכניות טלוויזיה, מוזיקה או אהדה כלפי אמן… יש לא מעט קהילות פייסבוק המשותפות על תחביבים או תחומי עניין משותפים שהפכו להיות בולטים במיוחד ולצבור הצלחה ופופולריות רבה בפייסבוק ישראל.
ברשימה המכובדת מאוד אפשר למצוא למשל את "צריכים משו?" (מעל ל-300k חברי קהילה) - שנועדה לסייע זה לזה בהכל, את קבוצת הנשים הפופולרית והסודית "ס.ש.א" (סימן שאת אישה - מ.א) וכמובן גם את קהילת "רעבים ברעבך" (המונה מעל חצי מיליון חברי קהילה) - שחולקת אהבה לאוכל, מתכונים, סייעה בזמן המלחמה (כולל הנצחה מרגשת דרך מזון) ואף הצליחה להשפיע על לא מעט מותגי אוכל ישראליים ועסקי מזון דרך פוסטים בקבוצה!
"הקהילה החזירה למדפים את 'מעדן הגולן' המיתולוגי, והביאה לעולם את טירוף הקראנץ' פיסטוק והקראנץ' קורנפלקס", מספר איתי הראל - מנק"ל (מנהל קהילה) "רעבים ברעבך". "הקהילה הזו היא אחד הדברים שאני הכי מתגאה בהם בחיי!", משתף ומוסיף, "פייסבוק היא פלטפורמה מורכבת. היא החלה את דרכה כפלטפורמה לאינדיבידואלים. היה לך קיר ויכולת לפרסם עליו דברים. כשהגיעו קהילות הפייסבוק הכל השתנה לגמרי. ההרגשה שאפשר להתחבר בצורה ממשית באופן דיגיטלי שינתה את פני הפלטפורמה לחלוטין. קהילות גדולות הפכו למקור חדשותי, למקום לכל מיני סוגי שיח, מקום להראות דברים שיצרת, ולקבל פידבק מאנשים שיש להם משהו במשותף איתך, הקהילה שבה אתם נמצאים. מנהלי הקהילות הפכו לחברים וקולגות, ומאז הפכנו לקהילה משל עצמנו. יש מנהלי קהילות שחיים מניהול הקהילה שלהם, יש כאלה שעושים את זה בהתנדבות, אבל כולנו בסופו של דבר מחפשים רק דבר אחד, שהקהילות שלנו יפרחו".
יש משהו שאתה בעצמך למדת מהקהילה?
"הקהילה לימדה אותי המון! התחלתי לבשל רק שנה לפני שצורפתי לקהילה. עדיין לא ידעתי להכין אוכל ברמה טובה או בכמה סגנונות שונים. יש לנו בקהילה מסעדנים, שפים, טבחים, קונדיטורים וכל סוג אפשרי של מומחי אוכל. למעשה, למדתי מהקהילה שלי איך לבשל ואני חייב לה המון תודה על זה".
"הכח של הקהילה הוא בזה שהיא מרגישה בדיוק כך, קהילה", מוסיף ומפרט, "הקהילה שלנו מקבלת את כולם, כל סוגי המטבחים, כל סוגי המאכלים, בין אם הם כשרים או לא כשרים, בשריים צמחוניים או טבעוניים, וכל בחירה קולינרית אחרת. אנחנו מקבלים בחיבוק גדול את כולם. בנוסף, החוק הראשון שלנו הוא שלא אומרים איכס על אוכל. זה מאפשר שיח יותר נעים סביב מכנה משותף של כולנו. אז עם חיבוק גדול ופתיחת מרחב נעים לחובבי אוכל, יצרנו קהילה שמרגישה שיש לה באמת 'ביחד'. ואנחנו עושים את כל המאמצים כדי שכל ביקורת שעולה בקהילה תהיה אותנטית ככל האפשר, זו אחת מהסיבות שאנחנו מאשרים פוסטים בצורה ידנית בכל יום. כי לשמור על צביון הקהילה חשוב לנו, כי זה חשוב לקהילה. יש לי רשימה של עסקים שנבנו הלכה למעשה בתוך הקהילה, ואני מאושר מזה. זה רק מראה לי כמה הקהילה הזו נפלאה. היא לא רק מחזירה מוצרים למדף, או מביאה לשוק גלידה חדשה… היא עוזרת ותומכת ומרימה לעסקים ואינדיבידואלים גם. זה מקום שבו אתה יכול להעלות תמונה של עוגת יום הולדת פשוטה, ושף קונדיטור עם מאפים ברמה עולמית יגיב לך שזה נראה נפלא!".
שאלנו את איתי ואת יוצרי התוכן עמית ונבו - מה לגבי האינטרקציה מול הקהל, איך עובדת "השיטה" שלהם בנושא?
עמית בן דוד: "מה שבולט באנשים בפייסבוק זה שהם מאוד דעתניים, הם אוהבים להגיב תגובות מאוד ארוכות, הם אוהבים לומר את מה שעל ליבם, וברגע שמעלים דעה לגבי משהו, דעה שהיא מאוד נחרצת ומאוד חזקה, אז יש המון המון אנשים שרוצים להגיב על זה, ולתת את דעתם".
איתי הראל: "האינטראקציה העיקרית שלנו כמנהלים בקהילה היא דרך פוסטים מיוחדים, ופשוט להיות חלק מהקהילה. זה העניין בלהיות מנהל קהילה, אתה לא יכול להיות מנהל רק בשם. אם אתה לוקח חלק בשיח שמתפתח בקהילה, או אם אתה נוכח בפוסטים ובתגובות, יכירו אותך. יש לנו עמוד מקצועי שהוא המקום אליו פונים חברי קהילה עם בקשות או בעיות, ויש לנו פלטפורמות אחרות, בין השאר אינסטגרם וואטסאפ, שבה יכולים ליצור איתנו קשר ישיר".
נבו עמרני: "פייסבוק מובנה לקהילות, אז אני מנסה לייצר דברים שהם מופנים רק לקהילה ספציפית, כל פעם איזה קבוצת מימס, או אספנות, או תוכן שהוא כללי. התפוצה שם הרבה יותר ממוקדת לקהל שיותר אקטיבי בתחומים שכיוונתי אליהם. הסרטונים שלי מגיעים לתפוצה לקהילות חדשות של אנשים שלא נחשפתי אליהן, בארץ ובעולם, בגלל שכל אחד מכיר מישהו, שמכיר מישהו, שמכיר מישהו.. עד למצב שפתאום הסרטון מתפרסם בצ'כיה…".
איך אתם מאזנים בין יצירת תוכן לחיים האישיים שלכם?
"הייתי המון בחרדות לגבי איזה תוכן ליצור כל הזמן כדי תמיד לקלוע למטרה, והבנתי שהעניין הוא חוק המספרים הגדולים, לייצר כמה שיותר תוכן שנראה לי מתאים, לחפש כל הזמן רפרנסים ולעשות המון המון סרטונים בקצב יותר גבוה, שהם יהיו קצרים ומצחיקים יותר", משתף נבו.
"זאת נקודה מורכבת, כי אני מודה שהרבה פעמים יצירת התוכן היא מאוד מאוד תובענית", מתוודה עמית, "זה בא על חשבון החיים האישיים. הרבה פעמים החיים האישיים נדחקים לצד, אבל משהו שאני יכולה להגיד זה שבן הזוג שלי ואני התחלנו לעשות סופי שבוע שהם בלי טלפון, שבהם שמים לגמרי את הטלפון בצד ומתמקדים רק ביצירת קשר אישי ובחוויות פשוטות, וזה אחד הדברים הטובים שקרו לי! בעצם לקחת הפוגה קצת מהדבר הזה, כדי לחזור ליצירת תוכן וכדי לחזור לעבודה שלי שהיא 24/7 עם כוחות מחודשים".
יש לכם טיפים לצעירים הבאים שרוצים להתחיל לקחת חלק פעיל יותר בפייסבוק - אם זה בקהילה או להפוך ליוצרי תוכן?
נבו: "לא לחשוב יותר מדי!", מכריז ומוסיף, "אם הצלחתם זה מדהים - כולם יראו את זה. אם נכשלתם - איזה כיף, אף אחד לא יראה את זה! לא לחשוב יותר מדי, אתם לא מחכים לפרס פוליצר על הסרטונים שלכם או על הכתיבה שלכם, אתם עושים משהו שהוא לרשת, זה משהו שאמור להיות כיף, אני מדמה את זה תמיד לאוכל. במקום ללכת להכין ארוחה או סעודה שלמה, תעשו מנות קטנות כאלה. אני רואה פשוט המון סרטונים ברשת, יש כמה קבוצות מצחיקות של המון הומור כל ה-'הלימונים והאתרוגים', שזה הומור שאני מאוד אוהב".
עמית: "אל תתקעו על סוג אחד של יצירת תוכן, זאת אומרת, לא רק רילס או סטורי או פוסטים, אלא תנו הכל מהכל! תראו איפה הכי עובד לכם, תגדלו את הקהילה שלכם, תהיו ממוקדים סביב נושא אחד. אם אתם יוצרים תוכן סביב שיער תהיו ממוקדים בזה… ייבנה לכם קהל מאוד מאוד חזק סביב זה ואז תתחילו לגעת גם בדברים אחרים".