חוויותי מפסטיבל המד"ב אייקון TLV. נמרוד הראל בהרצאה בפסטיבל. צילום: יעל זיו

חוויותי מפסטיבל המד"ב אייקון TLV

יעל זיו השתתפה בפסטיבל המדע בדיוני אייקון TLV וזכתה ללמוד כמה דברים חדשים אודות החיבור בין המדע הבדיוני למדע, ובין הפנטזיה למציאות שבה אנו חיים. וגם, מה הקשר של נמרוד הראל לפסטיבל?

אם מדע בדיוני ופנטזיה הם סוג של דת, אז "מלחמת הכוכבים" ו"הארי פוטר" הם שניים מנביאיה הבלתי מעורערים.

אני, שראיתי את מלחמת הכוכבים לראשונה בחיי בחודש שעבר, ולא קראתי את הארי פוטר מעודי (דבר נדיר אף אצל החילונים מבינינו), לקחתי השבוע צעד אמיץ ומסוקרן ונכנסתי לתוך "אייקון".

מדובר במעוז חפצם של המאמינים האדוקים, האירוע השנתי הגדול ביותר בעולם תוכן זה, העלייה לרגל לבית המקדש של המדע הבדיוני והפנטזיה.

הפסטיבל פונה לקהל היוצרים לא פחות מלקהל הצופים וחובבי הקולנוע. באחד מן המושבים זכה הקהל לאפשרות נדירה להוות חלק מדיון פתוח עם כמה מגדולי תעשיית הקולנוע בעולם, ביניהם קולין טרבורואו (במאי ומפיק "על אחריותכם בלבד", ארה"ב) וחואן מרטינז מורנו (במאי ותסריטאי "הזאבים מארגה", ספרד), לשאול שאלות ולקבל עצות מיודעי דבר.

בנוסף שימש הפסטיבל במה ליוצרים ישראלים צעירים, בהקרנת מקבצי סרטים ישראלים קצרים לפי נושאים, וכן העמיד מספר תחרויות סרטים, נושאות פרסים נחשקים במיוחד.

אייקון שמחולק לשני פסטיבלים מקבילים, מציע שתי חוויות שונות בתכלית. "אייקון תגליות" מהווה אטרקציה יוצאת דופן לקהל צעיר יותר ונראה כמו עדלאידע סוערת וגדושה של הדמויות, הסרטים והסדרות המפורסמים ביותר בתחום המד"ב והפנטזיה.

נמרוד הראל דיבר על סוגיות של מדע בדיוני.
נמרוד הראל - מאמין בקסמיו עד הסוף.
צילום: יעל זיו.

"אייקון TLV" לעומתו, מציע דברים שונים לחלוטין: סביבה סטרילית, שלווה, שמתאימה לקהל בוגר יותר. הקרנות סרטים מרובות, מושבי עיון ודיונים פתוחים עם במאים ואנשי קולנוע מכל העולם, סופרים ואנשים נוספים מתחום המדע, המד"ב, הספרות והפנטזיה.

מיזמות פרטית בחלל בעקבות הסרט The Last Push ועד רובוטיקה ובינה מלאכותית בהשראת הסרט EVA, החיבור שהציע הפסטיבל בין מד"ב למדע, ובין פנטזיה למציאות שבה אנו חיים, הינו חד פעמי ומרתק.

אחד הארועים המעניינים של פסטיבל אייקון TLV היתה המושב המרתק בנושא קסם בקולנוע, אליו חברו הסופר כריסטופר פריסט ואומן החושים נמרוד הראל. פריסט שכתב את הספר The Prestige, עליו מבוסס גם הסרט הנפלא הנושא את אותו השם (של הבמאי כריסטופר נולאן), פתח דלת לעולמו האישי ולחוויית היצירה שלו, שכללה מחקר, סקרנות אובססיבית ומעין הערצה למעשיהם ודרך חייהם של הקוסמים ואמני האשליות.

הראל מצידו, אשף בתחומו, הדגים בקלילות ובחן את כשרונו, והפיל אותנו, הקהל השווי, שוב ושוב בקסמיו ובתחבולותיו, כשהוא מזכיר לנו מהי עוצמתה של אמונתנו בקסם.

תגובות