נתוני המיצ"ב: "לא מצליחים לצמצם הפערים בין המגזרים"
נתוני מבחני המיצ"ב של שנת תשע"ה התפרסמו היום (ג') והם מצביעים על פערים רבים בין תלמידים בעלי רקע חברתי-כלכלי שונה. באיזה תחום גדל הפער? ובאיזה מקצוע נרשמה ירידה? כל הפרטים בכתבה
נתוני מבחני המיצ"ב, מבחנים שמטרתם לייצר השוואה בין תלמידי ישראל במגוון תחומים, מראים מציאות עגומה. הפערים הלימודיים נשמרים בין תלמידים בעלי רקע חברתי-כלכלי שונה. תלמיד שמגיע מרקע כלכלי גבוה בהכרח מצליח יותר מתלמיד שמגיע מרקע כלכלי נמוך.
כזכור, בשנת תשע"ג לא התקיימו הבחינות כיוון ששר החינוך לשעבר שי פירון החליט להקפיאן. בשנת הלימודים תשע"ה עודכנה מחדש מתכונת המיצ"ב, ובתי הספר חולקו מחדש לשלוש קבוצות (1, 2, 3), כך שכל קבוצה מהווה מדגם ארצי מייצג של בתי הספר בארץ.
עוד בערוץ החדשות של פרוגי:
- מתקפת הטרור בצרפת: מה מרגישים בני נוער באירופה?
- מחמם את הלב ואת בעלי החיים: פרויקט שמיכה לשמחה
- הכלב שהצליח לשנות לטובה את חיי בעליו המתוסבכים
מבחני המיצ"ב נועדו לבדוק באיזו מידה עומדים תלמידי בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים ברמת הדרישות המצופה על פי תוכנית הלימודים בארבעת מקצועות הליבה: שפת אם (עברית או ערבית), מתמטיקה, אנגלית ומדע וטכנולוגיה. המבחנים בשפת-אם, מתמטיקה ואנגלית הועברו לכיתות ה' ו-ח', ובמדע וטכנולוגיה הועבר מבחן לכיתות ח' בלבד.
"פערים בין המגזרים ובתוך המגזרים"
מציוני המבחנים עולה כי מעמד סוציו-אקונומי מהווה גורם חשוב בהישגי התלמידים, תלמידים מהמעמד הגבוה קיבלו ציונים גבוהים יותר מאלו במעמד הבינוני, ותלמידי המעמד הבינוני קיבלו ציונים גבוהים יותר מאלו במעמד הנמוך.
התחום היחיד שבו נראה כי הפערים הצטמצמו מעט, היה במבחן שבדק שפת אם ואנגלית בקרב תלמידי כיתות ה' דוברי עברית. בשאר המבחנים, הן בקרב דוברי עברית והן בקרב דוברי ערבית, אין צמצום בפערים בין תלמידים מרקעים סוציואקונומיים שונים ובחלקם אף חלה החרפה. בין עשירים לעניים במתמטיקה לתלמידי כיתות ח' ניכר צמצום של חמש נקודות (מפער של 110 בתשע"ג לעומת 105 בתשע"ה), אך בשאר המקצועות נרשמה התרחבות של נקודה-שתיים, כך שהפערים עדיין קיימים.
כך למשל בעברית לכיתה ה' הפער בין תלמידי המעמד הנמוך לתלמידי המעמד הגבוה הוא 53 נקודות, באנגלית לכיתה ה' הוא 42 נקודות, בין המעמד הבינוני לנמוך במגזר הערבי במתמטיקה לכיתה ח', הפער הוא 32 נקודות, באותו מבחן במגזר היהודי קיים פעם בין המעמד הגבוה לנמוך של 105 נקודות.
גם בין יהודים לערבים קיים פער גדול בציוני מבחני המיצ"ב והפער אף גדל ביחס לשנים הקודמות. במתמטיקה לכיתה ה' קיים פער של 48 נקודות בין המגזר הערבי למגזר היהודי, במתמטיקה לכיתה ח' הפער הוא של 50 נקודות, באנלית לכיתה ח' הפער הוא של 55 נקודות ואף במקצוע מדעים לכיתה ח' ישנו פער של 47 נקודות.
"אנחנו בונים מעטפת פדגוגית רחבה עם צוות מקצועי על מנת שיתרחש השינוי"
מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן אמרה בתגובה לממצאים כי הם מודעים לבעיית הפערים. "התחלנו בתהליך של צמצום פערים, אנחנו מעמיקים את התקצוב הדיפרנציאלי, מיפינו את בתי הספר שלא הגיעו להישגים, שלא קיבלו מספיק משאבים, אנחנו בונים מעטפת פדגוגית רחבה עם צוות מקצועי על מנת שיתרחש השינוי. אנחנו יודעים שכסף או שעות לבד לא יעשו את העבודה".
כהן הזכירה כי המשרד מפעיל גם תוכנית למגזר הערבי. "תקצבנו את התוכנית בקרוב ל-200 מיליון שקל, אנחנו שמים דגש על הישגים, אבל לא רק. אנחנו מבינים שאנחנו צריכים לבנות מערכת תומכת. אנחנו יודעים שאנחנו צריכים להשקיע יותר בחברה הערבית, לא רק באמצעות כסף".
|