פיילוט חדש של משרד החינוך: בגרות בלי בחינה. צילום: gettyimages

פיילוט חדש של משרד החינוך: בגרות בלי בחינה

נמאס לכם ללמוד בעל פה תאריכים היסטוריים ולשנן טקסטים? פיילוט חדש של משרד החינוך יאפשר לעשות בגרות בהיסטוריה, בספרות ובתנ"ך בלי בחינה • הציון ישוקלל על סמך מטלות עצמאיות שיתפרסו לאורך כל השנה • בשלב ראשון ייבחרו 40 בתי־ספר

בקרוב מאוד: ציון בגרות בלי בחינת בגרות. כרגע מדובר על שלושה מקצועות — היסטוריה, תנ"ך וספרות — והמהלך המהפכני נועד לעודד למידה חווייתית עמוקה במקום שינון של חומר. כתחליף לבחינת הבגרות, התלמידים יבצעו מטלות שונות לאורך השנה באמצעות המחשב, בבית ובכיתה, ותוך ליווי צמוד של המורה. הציון הסופי ישוקלל מהציונים שניתנו למטלות השונות ויופיע בתעודת הבגרות.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

משרד החינוך נערך בימים אלה לפיילוט שיקיף כ־40 עד 45 בתי ספר תיכוניים (15 בתי־ספר לכל מקצוע). הפיילוט ילווה במחקר הערכה שיבחן את כלל ההיבטים של התוכנית החדשה ובהתאם למידת הצלחתו, ישקול משרד החינוך להרחיב אותו לכלל בתי־הספר. בתי־הספר שיזכו להשתתף בפיילוט ייבחרו מתוך אלה שקיים בהם מערך ממוחשב מתקדם, ואשר הצוות החינוכי שבהם חדור מוטיבציה ומעוניין להוביל את המהלך החדשני.

כאמור, בשלב זה הפיילוט יופעל במקצועות תנ"ך, ספרות והיסטוריה. עוד קודם, במסגרת החלופות הנבחנות, כבר בקיץ הקרוב יוכלו תלמידים מכמה בתי־ספר לגשת לבחינת בגרות בהיסטוריה עם ספר פתוח.

שר החינוך נפתלי בנט אמר כי “העולם משתנה בקצב מהיר מאי פעם ומערכת החינוך חייבת להתאים את עצמה. הניסוי אותו נערוך בשנת הלימודים הקרובה הוא חלק ממכלול פעולות אותן אנו בוחנים כעת, על מנת לשנות את מערכת הלמידה וההיבחנות כך שתתאים יותר לעידן בו אנו נמצאים”.

© ירון ברנר

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב אומר כי התוכנית היא אבן דרך חשובה בקידום מערכת החינוך ובהכנת התלמידים להתמודדות עם אתגרי המאה ה־21. "התוכנית היא הזדמנות להעמיק בידע ובערכים לאורך כל השנה, באמצעות למידה וביצוע מטלות בכלים עדכניים. המודל מהווה הזדמנות לתלמידים להביע את כישוריהם השונים, ללא צורך בבחינה".

יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, ד"ר משה וינשטוק, מוסיף כי בתום השלמת התהליך של בחירת בתי־הספר לפיילוט, ישתתפו המורים בהשתלמויות לקראת יישומו כבר בתחילת שנת הלימודים הבאה. לדבריו, הלמידה תהיה באמצעות ביצוע פעולות במחשב לאורך כל השנה, בהן קריאה, ניתוח טקסטים ותכנים, צפייה בסרטים, מטלות שיתופיות, כתיבה ועוד, שכל אלה ייעשו בליווי ובהוראה צמודים של מורים. לדבריו, התוכנית מעודדת ניצול מרבי של הכלים הדיגיטליים שמאפשר המחשב לטובת רכישת ידע רב ומעמיק וחוויית למידה עצמאית. כל תלמיד יוכל למעשה לבחור את קצב הלימוד וההתקדמות האישי שלו. נוסף על השימוש בכלים הדיגיטליים, יתנהלו שיעורים פרונטליים על התכנים שנלמדו במחשב. בסך הכל, הלמידה באמצעות המחשב תהיה בהיקף של שני שלישים משעות הלימוד, ושליש מהשיעורים יתנהלו בכיתה. המורה ינחה את תהליך הלמידה תוך מתן משוב אישי לכל תלמיד והערכה כיתתית. לפי וינשטוק, ציון הבגרות הסופי יורכב שווה בשווה מציון אובייקטיבי שיוערך על ידי המחשב והערכה של המורה. בהתאם להצלחת הפיילוט תישקל אפשרות לקיים למידה בשיטה זו כבר בחטיבות הביניים.

תגובות