משרד החינוך מעדיף להתעלם מקשיי תלמידים טרנסג'נדרים
למרות פניות חוזרות ונשנות של ארגונים המסייעים לתלמידים טרנסג'נדרים להוציא לפחות חוזר מנכ"ל בעניינם כדי לשפר את היחס כלפיהם - במשרד החינוך מתעלמים. "גורמים דתיים מפעילים לחץ"
בריונות, הדרה, יחס שלילי ולעג - עם כל אלו מתמודדים תלמידים טרנסג'נדרים במערכת החינוך, לעתים על בסיס יומיומי. לטענת ארגונים הפועלים בנושא, הקשר בין כל אלו לנשירה מהלימודים, היעדרות ממושכת ובמקרים מסוימים אף דחיקה לזנות הוא הדוק. במשך השנתיים האחרונות מנסים נציגיהם להסדיר את היחס כלפי התלמידים הטרנסים באמצעות נהלים ברורים שיפיץ משרד החינוך. אולם עד כה, לאחר דיונים, פגישות והבטחות בוועדת החינוך של הכנסת - המשרד מעכב זאת. "זה לא קורה סתם", אומר גורם במשרד החינוך שמכיר את הפרטים.
עוד בערוץ המגזין של פרוגי:
- שיעורי בית: מעמסה או המפתח שלכם להצלחה?
- כבר לא בדרך המלך: הספורטאים שפשטו רגל בשיא הקריירה
- שחקו: איזו חיה נותנת לכם כוח?
בשנת 2015 הקים השירות הפסיכולוגי ייעוצי (שפ"י) של משרד החינוך שולחן עגול לארגוני להט"ב, אליו הצטרף בשלב מעט מאוחר יותר ארגון "מעברים" שפועל לשיפור מעמד הטרנסג'נדרים בישראל.
ב-2016 הציג הארגון סקר שנערך בקרב 90 תלמידים טרנסים וטרנסיות במערכת החינוך – היחיד שנעשה אי פעם בישראל בקרבם. מהנתונים שהוצגו למשרד החינוך עולה כי 71 אחוזים ספגו הערות בנוגע למטרה ולביטוי המגדרי שלהם מצד תלמידים אחרים. כמעט 40 אחוזים דיווחו כי אינם פוקדים את בית הספר באופן קבוע. יותר ממחציתם דיווחו כי הסיבה לכך היא "עצבות, מצב רוח רע, תשישות, חרדה או דיכאון".
הדרישה של נציגי הארגון הייתה ברורה: הסדרת היחס לתלמידים, עיגון המדיניות בחוזר מנכ"ל ועריכת הכשרות לצוותים החינוכיים לצורך הקניית כלים להתנהלות מול תלמידים טרנסים. במהלך כל השיחות, הפגישות והדיונים בוועדות הכנסת, הוצגו למשרד החינוך בקשות שמטרתן להקל על התלמידים הטרנסים בין כתלי בית הספר.
בין השאר המליצו על התייחסות רגישה לנושא של גיוון מגדרי בשיעורים בבית הספר, שמירה על פרטיותם של התלמידים מפני אחרים ומפני גורמים בבית הספר, התאמת לשון הפנייה לתלמיד על פי בקשתו, קבלת העדפתו של התלמיד להשתתף בפעילות מופרדת מגדרית בקבוצה בה הוא בוחר להשתתף, כמו גם במתקנים מופרדים מגדרית. כאמור, עד כה, כל הנהלים הללו לא מוסדרים בחוזרי מנכ"ל או בהנחיות המשרד.
ההנחיה האחרונה בנושא עוגנה בחוזר מנכ"ל בשנת 2015 שקבעה איסור אפליה של תלמידים על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית.
נציגים של משרד החינוך מתבטאים בוועדות החינוך של הכנסת בדבר החשיבות בקידום הנושא. גורם נוסף שמכיר את הפרטים סיפר כי כחלק מהתהליך מתקיימת פגישה אחת לחצי שנה בין הצדדים, אך לאחריה אין התקדמות משמעותית.
גורם במשרד החינוך אמר ל-ynet כי ההמלצות בעניינם של התלמידים הטרנסים והטרנסיות מעוכבות לא בכדי. "יש גורמים דתיים שמפעילים לחץ, מבחינתם הנושא הוא סדין אדום". לדבריו, "כשרוצים להוציא חוזר מנכ"ל בנושא מסוים ולמשרד זה חשוב – זה יכול לארוך שבועות בודדים. שנתיים כבר אנחנו בתהליך מול הארגונים, וכלום?".
"ארגון 'מעברים' עובד מול משרד החינוך בנושא זה כבר יותר משנתיים", אמרה אלה אמסט, דוברת הארגון. "סקר שערכנו בנושא גילה מתאם בין יחס לא הולם לתלמידים טרנסים לבין נשירה והיעדרות מהלימודים. יחד עם תלמידים טרנסים, הצגנו לבתי ספר דוגמאות של התייחסות נאותה, לעומת בתי ספר שהתייחסו בצורה פוגענית. הצגנו המלצות לטיפול באנשים טרנסים במערכת החינוך, והגשנו ניירות עמדה בועדות בכנסת. לצערנו, למרות שהשטח כבר מתמודד עם תלמידים טרנסג'נדרים בהצלחה, ולמרות העבודה המבורכת של שפ"י, עדיין אין חוזר מנכ"ל בנושא.
"מערכת החינוך אמונה על הבטחון והרווחה של תלמידיה הטרנסים, גם אם הסביבה הבית ספרית, כלומר תלמידים אחרים, מורים, או אפילו הורים, מתנגדים לקיומנו. יתרה מכך, אסור לדרוש מתלמידים טרנסים להשאר בארון רק כדי שלסביבה זו יהיה נוח. להפך, יש לדאוג ליצירת סביבה בטוחה לכל תלמידיה, כולל תלמידים מגוונים מגדרית".
פנינו למשרד החינוך כמה פעמים על מנת לקבל תגובה, אך בדוברות המשרד לא התייחסו לפניות. תגובת משרד החינוך תתפרסם מיד - אם תתקבל.
|