מיגון, תקנות וסרטוני יוטיוב: כך ייאבקו בבתי הספר באופניים החשמליים
במשרד החינוך יפיצו בימים הקרובים סדרת מערכי שיעור שיועברו בכיתות ט' ו-י'. בתוכנית: תקנות התעבורה, מיגון ורכיבה אחראית - שיועברו בין היתר באמצעות סרטונים וניתוח אירועים. גורם במשרד החינוך: "התאונה שבה נהרג ארי נשר גרמה לנו להאיץ את התהליך"
על רקע הביקורת הציבורית בדבר טיפול הרשויות באשר לסכנת הרכיבה על אופניים חשמליים, צפוי משרד החינוך להפיץ למורים סדרת מערכי שיעור חדשים כבר בימים הקרובים, שמטרתם להעלות את המודעות לרכיבה בטוחה ונכונה בקרב התלמידים. כך נודע ל-ynet. מדובר על סדרה של ארבעה מערכי שיעור שיועברו בכיתות ט' במסגרת לימודי הזהירות בדרכים, ובכיתות י' במסגרת לימודי התיאוריה בבתי הספר.
עוד בערוץ המגזין של פרוגי:
- לא ייאמן: החיות שמוכיחות לנו שיש כזה דבר כוחות על
- הח"כים של המחר: נוער העבודה לא מוותר על העשייה
- קבוצות הרובוטיקה זועמות: "נלחמות בשיניים בשביל המימון"
כמו כן, מערכי השיעור הללו יוכלו להינתן גם לתלמידי כיתות ח' - אך אך רק בכפוף לאישור המנהל. עם זאת, יש להדגיש כי מדובר על מערכי רשות ולא חובה, וכי בשלב זה רק לכשליש מתלמידי כיתות ט' תינתן האפשרות להיחשף לתכנים.
באשר לכיתות י', כרבע מתלמידי שכבה זו יוכלו להיחשף לתכנים החדשים, אולם בשנתיים הקרובות תינתן לכלל התלמידים האפשרות לעשות כן. על אף שבתכנית ניתן דגש על כך שהרכיבה על אופניים חשמליים מותרת רק מגיל 16, הוחלט במשרד להחילה על תלמידים משכבות גיל נמוכות יותר.
במשרד החינוך מודים כי אחת הסיבות להאצת התכנית בימים האחרונים היא תאונת הפגע וברח שבה נהרג הנער בן ה-17 ארי נשר ז"ל בתל אביב. "רצף האירועים הטראגיים ותאונות הדרכים האחרונות גרם לנו לגבש את התכנית", אומר גורם במשרד החינוך. "אין ספק שהתאונה האחרונה בה נהרג שוב תלמיד במערכת החינוך גרמה לנו להאיץ את התהליך הזה".
"האופניים החשמליים כבר נפוצים בארץ וגם בבתי ספר", נכתב בדברי ההסבר של התוכנית. "אנו עדים ליותר תלמידים שמגיעים לבית ספר ברכיבה על אופניים חשמליים". מטרת מערכי השיעור החדשים היא "ללמד את מכלול הנושאים הדרושים לרכיבה נבונה על אופניים חשמליים. הדברים נכונים גם לגבי קורקינטים למיניהם וגלגשות (סקייטבורד) הממונעים באמצעות מנוע חשמלי ונכנסים להגדרת 'רכב מנועי' בפקודת התעבורה". בהמשך נכתב כי "תחושת החופש והרצון להרשים גורמים לילדים לרכב על אופניים חשמליים באופן לא תקין".
בחלק מהתוכנית ייעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים ויתקיימו דיונים בזמן השיעור. השיעור הראשון יתמקד בהכרת האופניים החשמליים, השיעור השני יתמקד באמצעי המיגון לרוכב האופניים, השיעור השלישי בחוקי התעבורה והשיעור הרביעי יתמקד באחריות הרוב - תוך דגש על חשיבות הריכוז בזמן הרכיבה.
במסגרת השיעורים, יכירו התלמידים את מבנה האופניים ואת החלקים הטכניים. כך לדוגמא, ילמדו התלמידים איך לזהות קסדה תקנית, מה חשיבותם של בלמים תקינים והרכב הפנסים באופניים. בנוסף, ייחשפו התלמידים ל"סיפור תאונה" – קטע עם מילים חסרות, כאשר יהיה עליהם להשלים אותן.
"ירדן רכבה בשדרות יצחק רבין", נכתב בקטע לדוגמא. "בהגיעה לפינת בני ציון, כך על פי הדיווח של המשטרה, צלצל הטלפון שהיה בכיסה של ירדן. היא הוציאה אותו והחלה לדבר תוך שהיא אוחזת את הכידון ביד אחת בלבד, היא לא הייתה מרוכזת בנעשה בכביש. מכונית שנכנסה לצומת פגעה בה והעיפה אותה לכוון המדרכה".
"בשל חשיבותו הרבה של הנושא, החלטנו לשלב לימודי תיאוריה ובחינה חיצונית בקרב תלמידי כיתות י'. הלמידה רציפה, ממושכת ומעמיקה. בתוך מערך הלימוד שילבנו שורה של נושאים שאינם עוסקים רק בתמרורים אלא גם בסכנות הרבות של שימוש באלכוהול או בחומרים אחרים שאסורים. שילבנו גם את השימוש באופניים חשמליים. בחינת הקיץ האחרונה אף כללה שאלה בנושא זה.
|