יינתן פקטור בבחינת הבגרות במתמטיקה
עשיתם את בחינת הבגרות במתמטיקה בקיץ האחרון ברמת חמש יחידות? תשמחו לגלות שמשרד החינוך הודיע כי הבחינה הייתה קשה מהרגיל. יבוצעו מהלכים לשיפור הציונים. "בחינת בגרות בחמש יחידות לימוד היא אתגר הדורש מאמץ" נמסר בתגובה
מנכ"לית משרד החינוך, הגברת דלית שטאובר, הציגה היום (ב') את ממצאי צוות הבדיקה, אשר בחן את הבגרות במתמטיקה 5 יחידות לימוד (806 ו- 807) , קיץ תשע"ג.
כזכור, בעקבות הבחינה האחרונה במתמטיקה ברמה המוגברת, עלו תלונות רבות וחריגות בהיקפן, מצד מורים למקצוע ומצד תלמידים, אשר ניגשו לבחינה ברמה המוגברת. כמו כן, עלו טענות רבות באשר לאי ההתאמה שבין החומר, אשר נלמד בבית הספר לבין השאלות אשר הופיעו בבחינה.
במשרד החינוך אמרו, כי הם טעו ביחס לדרגת הקושי של הבחינה וציינו, כי הבחינה היתה קשה מהרגיל, ולכן ממוצע הציונים של כלל הנבחנים היה נמוך מהמקובל. עוד מעלים ממצאי הבדיקה, כי הבחינה אופיינה בעומס רב של שאלות, שלא הותאמו להיקף הזמן, אשר ניתן לתלמידים לצורך מתן הפתרונות.
עוד אמרו במשרד החינוך: "זה לא שבחינת הבגרות בחמש יחידות לימוד צריכה להיות "קלה" או "חוויה". בחינת בגרות בחמש יחידות לימוד היא אתגר הדורש מאמץ. אבל למדנו. הסקנו מסקנות, בחנו את הסיבות וביקשנו לתקן את הנדרש מהשורש. דאגנו לתלמידים של היום ולתלמידים של מחר".
מנכ"לית המשרד בחנה את השלכות העומק של הבחינה בשלושה מישורים. ראשית, דרך ציוני הבחינה של תלמידי תשע"ג 2013 בחמש יחידות לימוד (שאלונים 806 ו-807). שנית, בדיקת השינויים הנדרשים בתכנית הלימודים ובתכנית ההבחנות במתמטיקה. בנוסף לכך, תבדוק המנכ"לית את כל כללי כתיבת בחינת הבגרות ותקבע קריטריונים חדשים לכתיבת בחינות בגרות בכל תחומי הדעת ובמתמטיקה בפרט.
בעקבות ההבנה כי הבחינה אכן הייתה קשה מידי, הוחלט כי בשאלון 806 תבחרנה ארבע התשובות הטובות ביותר מתוך שש השאלות, וכן יתווסף מקדם של תשע נקודות לכל ציון בחינה. לפני שינוי זה נדרשו התלמידים להשיב על שש מתוך תשע שאלות. כמו כן, בשאלון 807 תבחרנה שתי התשובות הטובות ביותר מתוך השלוש, וכן יתווסף ציון של ארבע נקודות לכל תלמיד. לפני שינוי זה נדרשו התלמידים להשיב על שלוש מתוך חמש שאלות.
משרד החינוך טוען כי על פי שני מהלכים אלה יביאו את ממוצע הבחינה הזו לממוצע הרב שנתי כפי שהיה בעבר.
כמו כן, ציוני התלמידים של מועד א' יתפרסמו בסוף החודש הנוכחי (יוני 2013) כדי שהתלמידים יוכלו להחליט מבעוד מועד האם לגשת לבחינה של מועד ב'.
בנוסף, משרד החינוך פרסם את החלטותיו לקראת השנים הבאות, בכדי שיבוצע תהליך בו המבחנים יהיו הוגנים. על פי המשרד, יותאמו מספר השאלות להיקף הזמן אשר יועמד לרשות התלמידים. כמו כן, המבחן במתמטיקה ייכתב על פי מחוון מוגדר אשר יכלול פירוט רב יותר אודות אופי השאלות. בהתאם לזאת, יוקם צוות היגוי מקצועי שיפתח מפרט מקצועי לכתיבת המבחן במתמטיקה. בניית המפרט תסתיים לפני התחלת כתיבת הבחינה. המפרט יתייחס למבנה המבחן, מורכבות השאלות, רמת המלל, התפלגות רמות הקושי, רמות החשיבה המצורפות, המשקל היחסי שניתן לכל אחד מהגורמים.
כמו כן, פורסמו צעדים נוספים בנוגע לתהליך ההבחנות:
- יישקל מחדש מבנה צוות הכותבים שלה המבחן.
- ייקבעו נקודות היוועצות כחלק מתהליך הבנייה של המבחן.
- תהליך פיתוח הבחינה יתבצע באופן אינטראקטיבי הכולל סבבים של משוב - תיקון-משוב בין צוות הכתיבה לוועדת ההיגוי.
- צוות המורים הפותרים/בודקים במהלך כתיבת המבחן יעבדו על פי טופס מוגדר ומובנה, שיתייחס לזמן הנדרש לפתרון כל שאלה, לרמת הקושי, למורכבות, להתרשמות הכללים וכו'.
- צוות הכתיבה יכין שלושה שאלוני בחינה באותה רמת קושי לגביהם תערך הגרלה. האחד יונגש למורים ולתלמידים במהלך חודש מרץ כדגם. השני יהיה השאלון של מועד א' והשלישי של מועד ב'.