מאבק שלא נגמר: הטסטרים שובתים, התלמידים כועסים
זהו השבוע השני שבו מתקיימת שביתת בוחני הנהיגה, השביתה פוגעת באלפי בני נוער שרוצים לגשת לטסט ולא יכולים, התלמידים זועמים: "יום לפני הטסט מודיעים שהוא מבוטל והכסף הולך לפח"
החל משבוע שעבר מאה בוחני נהיגה החליטו לשבות עקב תנאי העסקתם, זאת לאחר שהודיע משרד התחבורה על הפרטת הטסטים. במסגרת העיצומים הבוחנים קיימו אסיפות הסברה וביטלו את מבחני הנהיגה המעשיים. בנוסף נערכה הפגנה בירושלים מול משרד התחבורה. עובדי משרד הרישוי הביעו תמיכה בטסטרים וזהו היום השני שבו גם הם שובתים. תלמידי הנהיגה מוחים מצידם ואף פתחו עצומה שקוראת לשינוי במצב, "תנו לנו לגשת לטסט".
עוד בערוץ המגזין של פרוגי:
"אני חושב שבגלל שדחו לי את הטסט אני אכשל"
חן אביב, צעירה בת 17 הניגשת לטסט בפעם השנייה סיפרה לנו כי: "חיכיתי לטסט הנוכחי חודשיים וחצי והוא בוטל בעקבות השביתה. אני לא כועסת על המורה שלי, הוא לא אשם, אבל אני כועסת שאני נמצאת במצב הזה שאני צריכה לחכות חודשיים וחצי עד שסוף סוף יש לי טסט ולבסוף הוא מתבטל בגלל השביתה, זה מאוד מייאש".
את חושבת שדחיית הטסט תקשה על ההצלחה שלך?
"אני לא חושבת שזה יקשה על ההצלחה שלי, בגלל שמה שידעתי לטסט הקודם אדע גם לטסט הזה, לא שוכחים כל כך מהר איך לנהוג, אבל זה מאוד מבאס שעושים שיעורים ומבזבזים המון כסף, במיוחדלפני טסט ובסוף יום לפני הטסט מודיעים שהוא מבוטל והכסף הולך לפח כביכול".
דביר ידעי בן ה-19 ניגש לטסט בפעם הרביעית, הוא סיפר לנו: "חיכיתי בערך ארבעה חודשים. במשך כל התקופה אני מאוד מתוסכל שאני צריך להיות תלוי בטסטרים ולהשקיע המון כסף בשיעורים, שאני כבר לא צריך".
"אני חושב שבגלל שדחו לי את הטסט אני אכשל, אין לי מספיק זמן פנוי ואני לא רוצה לבזבז כסף על עוד שיעורים ולכן אני לא מתאמן מספיק בשביל הטסט".
"המצב לוקח ממני הרבה כסף, אני לא יכולה לגשת לטסט"
בנוסף לתלמידים שביטלו להם את הטסט יש תלמידים שלא הייתה להם את ההזדמנות לקבוע תאריך לגשת לטסט בגלל השביתה, נערה בת 17, אמרה לנו: "זה מאוד מכעיס אותי שאין לי הזדמנות לקבוע תאריך לטסט. אני נכנסת לתקופת בגרויות, אני גרה רחוק מבית הספר ומכונית יכלה מאוד לעזור לי בתקופה הזאת. בנוסף המצב לוקח ממני הרבה כסף בגלל שאני מוכנה לטסט אבל אני לא יכולה לגשת למבחן ואם אני לא אלמד חודש וחצי נהיגה אז אני אשכח את כל מה שלמדתי".
כזכור, יש מצוקה גדולה של טסטים. דוד כץ, יו"ר מורי הנהיגה ברחובות סיפר לנו אז: "ש בתקן של משרד התחבורה 149 בוחנים, חלק מהם יצאו לפנסיה וחלק לגמלאים ולמעשה ישנם כ-120 טסטרים פעילים. יש ששואלים לאן נעלמו המון טסטרים, התשובה היא שחלקם יצאו לפנסיה וחלקם קודמו בתפקידם ולמעשה רשומים ברשימת הטסטרים אך למעשה כלל לא עובדים כטסטרים פעילים. בארץ יש כ-100,000 תלמידים ונוצר מצב שעקב המחסור הרב בטסטרים, זמן ההמתנה הממוצע של תלמיד לטסט הוא כשלושה חודשים וזהו נתון של משרד התחבורה". מועצת התלמידים והנוער הארצית יצאה למאבק בנושא ואף התקיימה הפגנה בירושלים בחודש ינואר האחרון. כחודש לאחר מכן, הכריזו מועצת התלמידים ומשרד התחבורה על פתרון ביניים במסגרתו יצטרפו עוד עשרים בחוני נהיגה בחודשים הקרובים, שיקצרו משמעותית את זמן ההמתנה לטסט. פתרון זה לא ממש יעיל כשבוחני הנהיגה שובתים.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "במקום לברך על החלטת משרד התחבורה לקצר את זמני ההמתנה לטסטים, ולשפר את השירות לתלמידים, מכריזה ההסתדרות על שביתות ועיצומים. 100 טסטרים לוקחים מאות אלפי צעירים וחיילי צה"ל כבני ערובה, ומנסים למנוע את שיפור השירות רק כדי לשמור על המונופול. הפרטת מבחני הנהיגה לא רק שלא תפגע ברמת מבחני הנהיגה ובבטיחות, אלא ההיפך הגמור, היא תשדרג באופן משמעותי את רמת הבחינה לעומת המצב כיום. כמו כן היא תאפשר לשמור על טוהר הבחינות".
|